10 BUKTI BUMI BERBENTUK DATAR!!!


Anda masih yakin bahawa Bumi berbentuk bulat? Cuba baca buku karya Eric Dubay. Penulis ini mengemukakan beberapa bukti untuk meyakinkan orang jika planet yang kita tinggali ini ternyata datar.

Pemikiran Dubay dituliskan dalam buku "The Atlantean Conspiracy: 200 Proofs The Earth Is Not A Spinning Ball". Dalam buku ini pula dia menuding bahawa Bumi bulat merupakan bentuk konspirasi terbesar sepanjang masa.

Menurut dia, NASA dan astronomi moden mempertahankan pendapat bahawa Bulan itu padat dan berbentuk bulat. Pendapat sama juga dipakai untuk mempertahankan teori bahawa manusia hidup dan menjejakkan kaki di atas Bumi yang melayang.

"Mereka mendakwa Bulan merupakan benda langit yang tak bercahaya dan memantulkan sinar Matahari," kata Dubay, dikutip Dream daripada Metro.co.uk, Khamis 21 Julai 2016.

"Kenyataannya adalah, bagaimanapun juga, Bulan bukan sesuatu yang padat, ini jelas-jelas sebuah lingkaran," tambah dia.

Perdebatan soal bentuk Bumi sudah berlaku sejak dulu. Banyak kebudayaan meyakini bahawa Bumi berbentuk rata, seperti budaya Babilon kuno, India, China, dan Jepun kuno.

Begitu pula dengan tempoh awal Mesir dan Mesopotamia, yang menggambarkan Bumi sebagai plat rata yang terapung di laut. Beberapa ahli falsafah sebelum Socrates juga percaya bahawa Bumi itu rata.

Pada abad ke-6 SM, kembali muncul kosep Bumi yang bulat di beberapa kebudayaan. Di Yunani, pendapat ini dikemukakan oleh Pythagoras.

Horizon Selalu Datar , Air Seharusnya Bergoyang

1. Menurut dia , horizon selalu kelihatan rata , kecuali gambar - gambar yang dikeluarkan oleh NASA dan kerajaan pelbagai negara , yang menurut dia palsu . Inilah yang dia sebut sebagai konspirasi global .
2. Menurut dia , kita tidak pernah melihat ke bawah untuk melihat horizon . Jika Bumi bulat , maka manusia harus tunduk untuk melihat cakrawala .
3. Jika Bumi benar - benar bulat dan meluncur melalui ruang , maka air akan bergoyang - goyang di semua tempat , bukannya diam dan rata .
Bukti Aliran Sungai, Helikopter, dan Jalur Kereta

4. Jika Bumi benar-benar bulat, kata dia, aliran sungai, seperti Mississipi, akan berbalik dan tidak akan sampai ke laut.
5. Jika Bumi benar-benar bulat dan berputar, helikopter akan dapat melayang di tempat dan menunggu untuk sampai ke destinasi mereka.
6. Jalur kereta api dari London ke Liverpool mempunyai panjang 180 mile. Jika Bumi benar-benar bulat, maka laluan itu mempunyai ketinggian 5,400 kaki di atas Birmingham.
Bukti Pesawat Terbang, Bintang, Hingga Tembakan Peluru

7. Jika bumi benar-benar bulat, juruterbang syarikat penerbangan harus terus menyesuaikan kawalan mereka agar tidak terbang ke ruang angkasa.
8. Jika benar-benar ada berbilion-bilion bintang di langit pada malam hari --kelompok yang menganggap Bumi rata menolak pemikiran ini, maka seluruh langit akan penuh cahaya.


9. Jika Bumi terus-menerus berputar, pesawat tidak akan dapat mencapai matlamat mereka kerana melawan angin dengan kelajuan 500 mile sejam atau 804 kilometer sejam.


10. Jika Bumi benar-benar berputar, peluru yang ditembakkan ke atas akan mendarat beratus-ratus kaki di sebelah barat mereka. Tapi, kata Dubay, kenyataannya tidak demikian.
SEKIAN SEMOGA TERISPIRASI :) ~ www.MALESUPDATE.id

SUBSCRIBE TO OUR NEWSLETTER

Seorang Blogger pemula yang sedang belajar

3 Responses to "10 BUKTI BUMI BERBENTUK DATAR!!!"

  1. penemuan yang lumayan mengejutkan

    BalasHapus
  2. kamana wae atuh jang... nyumput handapeun bumi atawa... kabalinger hirup maneh ih,

    BalasHapus
  3. Aneh masa bumi datar. Tapi yg pasti hanya tuhan yg tahu bumi berbentuk apa. Dan saya gak setuju kalo bumi datar gitu karena gak masuk akal.

    BalasHapus